Pozor na mozog!

03. November 2017 | Blog

< Späť

Aj pri víne platia zákony psychológie. Nemeckí vedci zistili, že drahšie víno považujeme automaticky za kvalitnejšie. Ak však také isté víno kúpime lacnejšie, už nie je pre nás také kvalitné. Podľa vedcov rozhodovacie a motivačné centrum v mozgu zohráva kľúčovú úlohu v takýchto cenových hrách. Vyššia cena vína zvyšuje očakávanie, že víno bude mať lepšiu chuť. Vyššia cena vína taktiež ovplyvňuje oblasť spracovania chuti v mozgu.

Fenomén, že identické produkty sú vnímané odlišne kvôli rozdielom v cene, sa nazýva "marketingový placebo efekt". "Marketingový placebový efekt" má však svoje limity. Ak napríklad ponúkame víno s veľmi nízkou kvalitou za 100 eur je veľmi pravdepodobné, že placebo efekt nebude účinkovať," citoval portál phys.org nemeckého profesora Bernda Webera z univerzity v Bonne.

Výskumu sa zúčastnilo tridsať účastníkov, z toho 15 žien a 15 mužov s priemerným vekom okolo 30 rokov. Vedci vykonali testy s použitím priemerného kvalitného červeného vína s maloobchodnou cenou 12 eur. Jeho cenu vo výskume však stanovili na 3,6 a 8 eur. "Ako sa dalo očakávať, respondenti uviedli, že víno s vyššou cenou chutilo lepšie ako lacnejšie. Nebolo však dôležité, či účastníci výskumu museli za víno zaplatiť, alebo či im bolo poskytnuté zadarmo. Rovnaké víno vedie k lepšiemu chuťovému zážitku hlavne vtedy, keď je kvalita očakávaná vzhľadom k cene vína,“ konštatoval profesor Hilke Plassmann.